april 2013

Oppskrift - pannekaker

26.04.2013 // kl.23:32 // Blogg // 8 kommentarer

Hei! Tror det finnes en haug av ulike oppskrifter når det kommer til "sunne" pannekaker. Men her er iallefall min favoritt for tiden! De smaker søtt og nydelig i kombinasjon med friske bær! 

Her er det du trenger:
-1 egg
- ca en halv dl mandelmel
- ca en halv dl grovt mel (fibra)
- 1 teskjee sukrin
- litt honning
- pass til med melk!

Så det du gjør er å mikse alle ingrediensene sammen i rekkefølgen de står i. Mengden melk du vil ha i er jo litt opp til deg selv om du liker tynne eller tykke pannekaker, derfor anbefaler jeg å ta i melken til slutt så du kan tilpasse det til slik du vil ha det!  Så steker du dem og vips, nydelige pannekaker klare til å nytes! ♥


slik ser de ut! I motsettning til havregrynspannekaker er de finere og holder bedre på varmen. De er ikke mindre sunne av den grunn! Mandelmel er rikt på proteiner og mel på fiber! Så dette er sunne saker!

God helg alle sammen! 

Dagens frokost!

26.04.2013 // kl.17:09 // Blogg // 6 kommentarer

Got to love it! Eggerøre, stekt spekeskinke, spinat, appelsinjuice og vann! ♥

Oppskrift på pannekaker kommer senere i kveld!!

Dere er de beste!!

24.04.2013 // kl.21:39 // Blogg // 4 kommentarer

Heei dere skjønne lesere!♥

Jeg må bare skrive et lite innlegg for å fortelle hvor utolig mye jeg setter pris på dere! I går hadde jeg faktisk 45 lesere og for meg er det helt "ohmygad" haha. Jeg håper virkelig at jeg klarer å inspirere noen av dere som titter innom bloggen min, for dere inspirerer iallefall meg! 


Tommel opp til alle dere.

Og forresten er det noe dere vil jeg skal blogge mer om er det bare å "rope ut" jeg tar gjerne i mot tip

Lunsj -forslag 3

24.04.2013 // kl.18:25 // Blogg // 9 kommentarer

En "sunn pannekake" med cottage cheese, fryste blåbær som jeg tinte i microen toppet med honning. Pluss en skive grovt brød med avokado, pepper, soyasaus og laks. Til dette hadde jeg et glass vann og et halvt glass eplejuice! Naaaam ♥

Legger ut oppskriften på pannekakene om ikke lenge! De er suupergode og sunne!! så stay tuned! 

Så det ikke godt ut ? 

New in- nike free!

24.04.2013 // kl.15:26 // Blogg // 4 kommentarer

Åhh tror jeg er forelsket ♥

Jeg bare elsker de nye nike free skoene mine, fargen og alt! Heelt perfekt! 

Hva syntes du? Hvilke treningssko har du?

Ukens trening!

23.04.2013 // kl.19:40 // Blogg // 3 kommentarer

Slik ser min uke ut! Gleder meg til å komme skikkelig i gang! 

Nydelig start på dagen!

23.04.2013 // kl.18:03 // Blogg // 2 kommentarer


2 knekkebrød med avokado og pepper, vann, smoothie og algeshot! Namnam! Kan det bli stor bedre? ♥

Håper alle hadde en like fin morgen som meg! Hva liker du å spise til frokost?

Huff å huff...

22.04.2013 // kl.20:58 // Blogg // 4 kommentarer

Hei! Baklager lite blogging! Men jeg har vert super opptatt hele helgen og nå kan jeg ikke finne minnekortet til kameraet... Jeg får vel gå innom å kjøpe et nytt et i morgen etter skolen! Nå koser jeg meg i sofakroken etter en time med Dans mix! God start på uken!



Ha en strålende mandag alle sammen! Bedre blogging kommer i morgen når jeg får tatt noen bilder ♥ 

Kokebok!

19.04.2013 // kl.20:45 // Blogg // 12 kommentarer

Hei og  god fredagskveld alle sammen! Tenkte jeg skulle legge ut et lite tips, for her på bildene ser dere min "kokebok". Det kan være utolig gøy og praktisk å ha en kokebok hvor du samler alle oppskriftene dine. Når du begynner å komme inn i kostholdet er det naturlig å lese bøker og søke rundt etter inspirasjon, da er det fint å ha en kokebok hvor man kan skrive ned oppskriftene man finner når man leser rundt! 

I kveld skal jeg kose meg med mørk sjokolade og smoothie etter laks og salat til middag! Nam nam! Og regner med at det kommer en oppskrift på mandag på noen sunne muffins jeg lagde i går! Så stay tuned :)

God helg♥

Har dere en sånn kokebok hvor dere samler oppskrifter?

Dette burde du ha på kjøkkenet ditt!

18.04.2013 // kl.19:14 // Blogg // 5 kommentarer

Heihei! Tenkte jeg skulle legge ut et lite tips om hvilke varer jeg syntes er nesten aller viktigst å ha på kjøkkenet. Jeg har prøvd å tenkt mest på dere som skal i gang med nye vaner når det gjelder kosthold og derfor plukket ut noe av de mest grundleggende varene man burde ha. Har også lagt vekt på å ta med varer som er lett å finne i din vanlige dagligvare butikk!

Det var omtrent disse tingene mitt kosthold startet med, og så har det utviklet seg til varer som algepulver, proteinpulver, spesielle erter og korn, mandelmel og sukrin. Men det er ingen vits å starte med å kjøpe inn alle disse "spesial" produktene. Du vil bare bli litt overveldet. Det er så viktig å ta det steg for steg og bruke mye tid på å utforske hva som finnes der ute for å vurdere hvilke varer du vil inkludere i kostholdet.

Men som sagt her er hva JEG syntes dere som ønker eller her et sunnere kosthold burde ha på kjøkkenet deres:


Så altså dette inneholder:
Salat og grønsaker selvfølgelig!- la bare frem rucolaen men det sier seg vel selv at et godt kosthold burde inneholde så mye frukt og grønt som mulig! Noen av mine favoritter er spinat, rucola, avokado og brokolli! Nam.
Bær-frossne og friske. Bringebær og blåbær må være mine favoritter. Masse antioksidanter og suupergodt! 
Peanøttsmør-Peanøttsmør er kjempebra for dere som trener, inneholder mye av det sunne fettet og en del protein faktisk! Jeg bruker en litt uvanlig type som er økologisk og inneholder 99% peanøtter. De mest vanlige typene har ofte mye olje og E-stoffer. Men denne får man kjøpt på MENY.
Youghurt-Vil anbefale enten en lett youghurt, eller en gresk eller tyrkisk. Nam! Godt for magen og metter bra!
Honning-Dette kan gjøre det meste litt søtere om du prøver å ungå sukker. Det regnes som en "supermat" og er definnetivt en av mine must på havregrøten eller i youghurten.
Mandler og nøtter-Igjen er nøtter kjempebra! Pass på at du kjøper dem usaltede og frie for masse oljer. Mine favoritter er Mandler, Cashew, hasselnøtter og valnøtter.
Cottage cheese- Nesten fettfri og kan brukes til så mangt! Til dessert med bær, på skiven med pålegg eller i salaten! (dette er en slags ost)
Lettmelk- melk er iallefall det beste jeg vet! Supert etter trening og en god kilde til kalsium og vitamin D
Banan og annen frukt- Bananen må være min favoritt frukt! Mest fordi man kan bruke den så mye i matlagingen! Super energikilde er den også!
Havregryn-Dette håper jeg alle har i hjemmet for dette er absolutt noe av det viktigste! Kan brukes til det meste og regnes som "supermat" er 100% fullkorn og sååå godt!
Pålegg av kylling/kalkun- Dette erstatter fint salamien på skolematen og er et så mye magrere alternativ!

Til dere som gadd å lese dette håper jeg det kanskje kunne hjelpe dere litt til hva dere burde handle neste gang dere er på butikken!

Hva MÅ du ha i kjøleskapet? 


 

følg meg på tumblr!

18.04.2013 // kl.14:05 // Blogg // 1 kommentar

Heei og god torsdag alle sammen! Jeg ville egentlig bare lage et innlegg hvor jeg linket til tumblr-en min. Jeg bruker den aller mest til inspirasjon for mat og trening! Følg meg gjerne, den heter sofiesara.tumblr.com, direkte link HER. Og er er en liten smakebit på hva du vil finne om du går inn på den:

Hva syntes du? 
Har du tumblr? Send meg link så sjekker jeg den gjerne ut!  

Kiwi og mote

17.04.2013 // kl.19:34 // Blogg // 7 kommentarer

Ahh, nå avslutter jeg min onsdag på en helt perfekt måte etter min mening! En supergod og sunn kiwi og banan smoothie mens jeg leser favoritt mote-magasinet mitt costume. Herlig!
Dagens middag ble en enkel salat med rucola, spinat, kylling, pesto, avokado og knekkebrød. Nam nam!


Toppet smoothien denne gangen med hasselnøtter og litt fitness, tenkte det passet perfekt med en smoothie når jeg er syk. Da trenger imunforsvaret alle de ekstra vitaminene det kan få! 

Ha en fin onsdagskveld videre ♥

Lunsj -forslag 2

17.04.2013 // kl.16:33 // Blogg // 7 kommentarer


Yummi Yummi Yummi i got love in my tummy.

Dette med lunsj og frokost er altså såå viktig! Dette er faktsisk gårsdagens skolemat, jeg skulle trene rett etter skolen så det var viktig å ha et energinivå som ville vare. Derfor ble det to skiver grovt brød med masse spinat, skinke av svin (mager), cottage cheese og hummus! Og en liten neve mandler til. Nydelig lunsj vil jeg si. I dag ble det ikke annet enn et knekkebrød og en skyr, apetitten er ikke på topp når jeg er syk...

Middag i går ble speltpasta med kylling, spinat, rucola og hjemmelaget pesto! Nam ♥

Skal jeg fortsette å legge ut lunsj tips/ forslag?

Planlegging er nøkkelen!

17.04.2013 // kl.13:56 // Blogg // Ingen kommentarer

Jeg mener at det å planlegge er nøkkelen til suksess når det gjelder helsa. Da får du full kontroll og vet hva du skal forholde deg til iløpet av dagen, uka og måneden. Sett deg mål og legg opp til aktiviteter som vil hjelpe deg å nå dem! Jeg har foreksempel alltid planlagt hva jeg skal spise dagen i forveigen og ukas trening på mandag. Dette hjelper meg veldig til å holde gode rutiner og ungå utskeielser.

Så tenkte jeg kunne vise dere hvordan denne ukas treningsprogram ser ut! desverre blir det lite trening på lørdag og søndag siden begge disse dagene går med til å overnatte på turnstevne. Men her er det iallefall:

Se der ja! Fint og rosa, tror desverre jeg må droppe latinmixen i dag fordi jeg er blitt syk... Håper jeg snart er på bena igjen og kan gi alt på treningen, merket at jeg var kvalm og hadde lite energi i går. Men Dans mix på mandag var iallefall utrolig gøy og jeg ble skikkelig svett! Tror nok jeg forbrente en del kalorier iløpet av den timen! 


SÅ da ønsker jeg bare alle en strålende onsdag videre og håper ikke at dere også ligger hjemme på sofaen med kvalme og forkjølelse! 

Pleier du å planlegge trening og måltider? Kunne du tenkt deg å starte med det?

 

På tide med trening!

15.04.2013 // kl.17:44 // Blogg // 3 kommentarer


Etter dagens herlige lunsj som dere så på det første bildet og en sunn middag som inneholdt renskåret svinekjøtt, brokoli og litt poteter er jeg klar for en trenings økt! I dag skal jeg prøve en gruppetime på treningssenteret mitt som heter dansmix! Trod et kan bli veldig gøy og det blir digg med litt variasjon i treningen. Så kan jeg fortelle dere senere hvordan jeg syntes det var i morgen!

Og forresten bilde er tatt fra instagramen min; følg meg! fiesara

Alge-smoothie

14.04.2013 // kl.15:07 // Blogg // 3 kommentarer

SÅ her kommer oppskriften på min favoritt smoothie med alger! Den er herlig god og lett å lage, selv på morgenen! 
Dette er det du trenger:

Så tilsetter du algepulveret som ser slik ut:

Og deretter mikser du alt i en blender og heller det over i et glass, da vil det se omtrent slik ut;

Ja, det ser kanskje ikke så fristende ut, for den er brun! MEN det smaker godt jeg lover! Spinat og bringebær er faktisk en super kombinasjon!

Så da er jeg godt oppladet med vitaminer og energi! Ha en god søndag videre! 

Spirulina- Supermat

13.04.2013 // kl.19:53 // Blogg // Ingen kommentarer

Heihei! Da jeg vari london gikk jeg til innkjøp for det kjente algepulveret spirulina, dette går under kategorien supermat. Supermat handler om å spise mest mulig naturlig og spise mest mulig matvarer som er gunstige for oss mennesker. Det inneholder mye bær, grønnsaker, kakao, fisk, honning osv. (Men kan lage et inlegg hvor jeg utyper meg mer i denne livsstilen)

Men tilbake til spirulina som er et pulver fremstilt av alger. Dette er fordelene med produktet:
-opptil 70% proteiner
-50% mer betakaroten enn gulrøtter
-rik på kalsium og klorofyll
-inneholder en hel del vitaminer og mineraler
-den inneholder alle de esensielle aminosyrene
-det er lett fordøyelig

Så som du skjønner kommer pulveret med en hel del fordeler, jeg pleier å blande den inn i smoothie eller med eplejuice. Kommer en oppskrift på en smothie som jeg pleier å lage med pulveret om morgenen! Legger den ut i morgen!

Har du lyst til å prøve noe sånt?

 

Mitt syn på kosthold

13.04.2013 // kl.19:32 // Blogg // Ingen kommentarer

Mitt syn på kosthold er at vi som mennesker i dag har gjort en stor utviking når det gjelder hjernen og nyere teknologi. Men vi glemmer at kroppen vår fortsatt er den samme som for flere tusen år siden! Kroppen vår er laget for gode råvarer og uraffinerte produkter. Den tåler rett og slett ikke overfloden av hvitt mel, fett, E-stoffer  og sukker som finnes i mage personers kosthold i dag. Og dette ser vi jo alle sammen, for økningen i fedme har jo steget noe helt sykt de siste ti årene.

Det handler aller mest om å holde balansen mellom matvarer som gir deg de næringsstoffene og vitaminene du trenger i løpet av en dag samt å holde aktivitets nivået ditt jevnt oppe. Det med å være sunn handler ikke om å sulte seg selv eller å spise mat som smaker pyton. Nei tvert i mot! Det handler om å spise den maten kroppen din vil ha og setter pris på. Kroppen vår er noe vi må sette så utrolig mye pris på, uansett hvordan vi ser ut! Det er en gave til oss og vi må behandle den som alt annet vi får i gave. Vi må ta vare på den og gi den respekt.

Det eneste et godt kosthold vil resultere i er at DU får mer overskudd, blir gladere, føler deg bedre, lever lengre og friskere! Det er faktisk ikke så vanskelig heller. Jeg trodde lenge det, men du må starte lett og ikke tenke at du kommer til å klare å legge om hele kostholdet i løpet av natten! For det går ikke. Jeg skal fortelle dere at jeg har måtte prøve og feile mange ganger selv, men her jeg er akkurat nå  i forhold til helsen min har jeg aldri følt meg bedre og lykkligere - og jeg savner ikke min forrige kosthold en eneste plass!

Jeg håper virkelig dere som gadd lese dette forstår hva jeg mener. Mange rundt meg tror jeg er på en diett, eller prøver å gå ned i vekt. Men slik er det ikke! Dette er en livsstil og den har gitt meg så utolig mye! Og fremover vil det komme flere mat-tips og eksempler på hvilke matvarer du burde ha hjemme.

 

On the go

11.04.2013 // kl.16:26 // Blogg // Ingen kommentarer


Dette er veldig typisk meg når jeg har dårlig tid og trenger påfyll av energi. En skyr blåbær, en "energibombe" og en god kopp kaffe med ekstra lett melk, sukrin og kanel. Vips så er energien på topp!

Hva liker dere å spise når dere trenger noe raskt påfyll?


New in- just do it!

10.04.2013 // kl.19:24 // Blogg // Ingen kommentarer


Ny trenings topp i rosa fra Nike! Elsker den alerede. Det er rart hva nytt treningstøy kan gjøre med motivasjonen, syntes ikke dere?

Lunsj -forslag

08.04.2013 // kl.19:12 // Blogg // Ingen kommentarer

Hjemmelaget knekkebrød med cottage cheese, magert svinekjøtt med taco-krydder og masse spinat og rucola! Nam!!

Spør deg selv 3 enkle spørsmål

08.04.2013 // kl.17:10 // Blogg // Ingen kommentarer

Heihei! I går natt kom jeg hjem fra London, det er derfor jeg ikke har blogget i helgen. Men tenkte jeg skulle legge ut noen tips til motivasjon! Det første er å sette deg selv disse 3 enkle spørsmålene;

1. Er du fornøyd med helsen din?
Tror du at du har et godt imunforsvar? Føler du at du har en hud med glød og et sterkt hår og negler? Tror du helsen din er god om 40 år?

2.Er du fornøyd med overskuddet ditt?
Blir du trøtt og sinna ofte i løpet av en dag? Orker du ikke følge med på skolen? Sover du dårlig?

3. Er du fornøyd med personen du ser i speilet?
Når du ser på deg selv i speilet er du da fornøyd? Om ikke, hva vil du endre på?
 



Når du har stilt deg selv disse 3 spørsmålene og svart på hvilke ting du føler du vil bli bedre til og hvorfor så skriver du ned noen mål. Eksempler på dette kan være å gå ned i vekt, få en strammere mage, spise mer fisk, prøve å få bedre søvn-rutiner, drikke mindre kaffe... osv.

Det er viktig å sette seg små mål du vet du kan nå! Og jeg syntes iallefall det er en god motivasjon å tenke på at det faktisk bare er under 2 månder igjen til sommeren! Da er det viktig å føle seg frisk, fin og ha mye overskudd!

Er dette noe som kan hjelpe deg? Har du noen motivasjons tips?

Perfekt morgen

04.04.2013 // kl.15:32 // Blogg // Ingen kommentarer

Trenger jeg si mere?

Oppskrift; energibomber

04.04.2013 // kl.15:22 // Blogg // Ingen kommentarer

Hei! I dag har jeg laget noe jeg liker å kalle "energibomber". De inneholder fantastisk sunne og energifyldte ingredienser og passer perfekt som påfyll etter trening, kick start på dagen eller en god løsning når du er tom for energi på jobb eller skole! Sånn ser de ut:


 

Så her er oppskriften;

Ingredienser:
ca en kopp havregryn (1-2dl)
1/2 banan (most) 
1 Spiseskje peanøtt smør ( jeg brukte økologisk som består av 99,3%peanøtter)

Så så enkelt er det, bland sammen havregryn og morst banan. Varm så opp peanøtt smøret i microen, slik at det ikke er så hardt, og tilsett så det til blandingen. Så er det bare å røre rundt for så å forme dem til små "kjeks"

Da skal det se omtrent slik ut!

Så er det toppingen! Det er her det blir gøy, for du kan bruke akkurat hva du vil! Sjokolade, nøtter, tørket frukt, frø osv.

Jeg brukte dette:


-peanøtter
-usaltede mandler og hasselnøtter (hakkede)
-mørk sjokolade (70% kakao)
-peanøttsmør
-honning
-og litt ekstra seltin (salt)

Jeg brukte det varme peanøtt smørret til å smøre på kjeksene først slik at den andre toppingen skulle feste seg. Deretter stødde jeg over sjokoladen, nøtter og salt og toppet det hele med noen striper honning! De skal ikke stekes, men sett dem til slutt i kjøleskapet, da vil peanøtsmørret stivne og "energibombene" bli fastere.


Ser det ikke godt ut!?

Smakte iallefall utoolig godt syntes jeg! Supermat som er verdt å prøve altså, passer og for tilhengere av raw-food.

Fortell meg gjerne om du prøvde oppskriften!

Knekkebrød fra møllerens!

04.04.2013 // kl.10:34 // Blogg // Ingen kommentarer

Heihei! Nå har jeg testet ut en ferdigpakke med ekstra grove knekkebrød fra møllerens. Noen syntes det er veldig komplisert å handle inn ulike frø og kornsorter og lage knekkebrød fra bunnen av. Det kan jeg jo skjønne! Ved å bruke denne pakken har du iallefall supersunne og gode knekkebrød ferdig på 1-2-3!


Slik ser pakken ut, var bare å tilsette vann og følge instruksene som sto bak på pakken, så ganske enkelt vil jeg si!

Og her har vi resultatet! Ser det ikke godt ut? Og for dere som er skeptiske til slike "pakkeprodukter" så leste jeg grundig bak på pakken før jeg laget dem, pg de innehodt ingen E-stoffer eller andre uønskede ingredienser. 

Så av meg er disse veldig godkjent! Har du laget knekkebrød før?

hits